Table of Contents Table of Contents
Previous Page  128 / 140 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 128 / 140 Next Page
Page Background

128

TILBURG

IN BUSINESS

De businesscase:

Smartwares Group

‘De tool van Tilburg University heeft me doen realiseren dat we het

proces moesten veranderen.’ Juriaan Ronkes, Operationeel Manager

bij Smartwares Group (de overkoepelende naam voor onder meer de

consumentenartikelen van Princess, Tristar en Smartwares) besloot

kritisch naar het gehele bedrijfsproces te gaan kijken. ‘Wij halen veel

producten uit China’, vertelt hij. ‘Daar zijn een paar honderd fabrieken,

waar een belangrijk deel van ons assortiment vandaan komt. Deze

fabrieken hebben wij niet in eigendom. Dat deel van activiteiten zie

ik nog niet zo snel terugkomen in Nederland. Een ander verhaal is het

echter met producten die geretourneerd worden: gerepareerd moeten

worden om een tweede leven te krijgen. Die stuurden wij in het verleden

naar Polen toe. We hadden het gevoel dat het goedkoper zou zijn om in

Polen de retourwerkzaamheden weg te leggen. Op enig moment zaten

we 6 keer per jaar in Polen en waren we zeer actief en frequent aan

het bijsturen. Daarbij krijg je de consument niet uitgelegd waarom de

herstelwerkzaamheden zo lang op zich laten wachten. Dat was voor ons

het moment om het proces aan te pakken.’

Kostenbesparing

Door het invullen van de tool werd het beeld helder. ‘Die activiteiten

terug naar Nederland halen, scheelt 30 procent in de kosten’, schetst

Ronkes. ‘Onze core business is die waterkoker, föhn, brandmelder

The Reshoring Connection

Carmen de Jonge is kwartiermaker bij het platform The

Reshoring Connection. Dit informeert, faciliteert en

verbindt regionale bedrijven rondom reshoring. ‘Reshoring

werd in mijn beleving te veel gezien als het terughalen van

banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Terwijl het

natuurlijk allereerst gaat om het businessmodel voor de

toekomst. Met reshoring willen we bedrijven verleiden voor

de langere termijn naar hun business case te kijken. En dat

is een totaal ander proces.’

Wanneer je er vanuit gaat dat je precies hetzelfde

productieproces, zoals je dat in het buitenland hebt

neergezet, weer gaat kopiëren naar de Nederlandse markt

is dat geen duurzaammodel. Je moet het dus ook anders

willen doen. ‘Ons motto is dan ook ‘groeien door innovatie’.

Het gaat erom dat bedrijven gaan nadenken over hoe hun

totale proces is ingericht en welke rol ze in de keten pakken.

Midden-Brabant is van huis uit industrieel sterk. Je ziet nu

tal van bedrijven die zich opnieuw uitvinden. Die moeten

duurzaam kunnen blijven functioneren. Bij de conclusie

uit de tool begint het pas voor sommige bedrijven. Die

krijgen dan te maken met forse investeringen, robotisering,

financiering et cetera. Wij helpen daarvoor de condities

te creëren. En ook door bedrijven gewoon heel simpel in

contact met elkaar te brengen om daarmee ideeën op te

doen.’

Wilthagen is blij dat The Reshoring Connection er is.

‘Daar zit heel veel kennis. We lopen hierin als Tilburg echt

voorop. Dit is goed voor de maakindustrie, waar Tilburg

zo sterk in is. Hier moeten we zuinig en trots op zijn.’ De

Jonge beaamt dat: ‘De gemeente enMidpoint waren al

enthousiast over de tool. Met het projectbureau kunnen

we bedrijven inspireren, laten zien hoe slim en innovatief

Midden-Brabant te werk gaat. Dit is erg goed voor het

imago van de maakindustrie. En daar is misschien wel juist

door nieuwe technologische mogelijkheden ook weer alle

ruimte voor ’