128
TILBURG
IN BUSINESS
De businesscase:
Smartwares Group
‘De tool van Tilburg University heeft me doen realiseren dat we het
proces moesten veranderen.’ Juriaan Ronkes, Operationeel Manager
bij Smartwares Group (de overkoepelende naam voor onder meer de
consumentenartikelen van Princess, Tristar en Smartwares) besloot
kritisch naar het gehele bedrijfsproces te gaan kijken. ‘Wij halen veel
producten uit China’, vertelt hij. ‘Daar zijn een paar honderd fabrieken,
waar een belangrijk deel van ons assortiment vandaan komt. Deze
fabrieken hebben wij niet in eigendom. Dat deel van activiteiten zie
ik nog niet zo snel terugkomen in Nederland. Een ander verhaal is het
echter met producten die geretourneerd worden: gerepareerd moeten
worden om een tweede leven te krijgen. Die stuurden wij in het verleden
naar Polen toe. We hadden het gevoel dat het goedkoper zou zijn om in
Polen de retourwerkzaamheden weg te leggen. Op enig moment zaten
we 6 keer per jaar in Polen en waren we zeer actief en frequent aan
het bijsturen. Daarbij krijg je de consument niet uitgelegd waarom de
herstelwerkzaamheden zo lang op zich laten wachten. Dat was voor ons
het moment om het proces aan te pakken.’
Kostenbesparing
Door het invullen van de tool werd het beeld helder. ‘Die activiteiten
terug naar Nederland halen, scheelt 30 procent in de kosten’, schetst
Ronkes. ‘Onze core business is die waterkoker, föhn, brandmelder
The Reshoring Connection
Carmen de Jonge is kwartiermaker bij het platform The
Reshoring Connection. Dit informeert, faciliteert en
verbindt regionale bedrijven rondom reshoring. ‘Reshoring
werd in mijn beleving te veel gezien als het terughalen van
banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Terwijl het
natuurlijk allereerst gaat om het businessmodel voor de
toekomst. Met reshoring willen we bedrijven verleiden voor
de langere termijn naar hun business case te kijken. En dat
is een totaal ander proces.’
Wanneer je er vanuit gaat dat je precies hetzelfde
productieproces, zoals je dat in het buitenland hebt
neergezet, weer gaat kopiëren naar de Nederlandse markt
is dat geen duurzaammodel. Je moet het dus ook anders
willen doen. ‘Ons motto is dan ook ‘groeien door innovatie’.
Het gaat erom dat bedrijven gaan nadenken over hoe hun
totale proces is ingericht en welke rol ze in de keten pakken.
Midden-Brabant is van huis uit industrieel sterk. Je ziet nu
tal van bedrijven die zich opnieuw uitvinden. Die moeten
duurzaam kunnen blijven functioneren. Bij de conclusie
uit de tool begint het pas voor sommige bedrijven. Die
krijgen dan te maken met forse investeringen, robotisering,
financiering et cetera. Wij helpen daarvoor de condities
te creëren. En ook door bedrijven gewoon heel simpel in
contact met elkaar te brengen om daarmee ideeën op te
doen.’
Wilthagen is blij dat The Reshoring Connection er is.
‘Daar zit heel veel kennis. We lopen hierin als Tilburg echt
voorop. Dit is goed voor de maakindustrie, waar Tilburg
zo sterk in is. Hier moeten we zuinig en trots op zijn.’ De
Jonge beaamt dat: ‘De gemeente enMidpoint waren al
enthousiast over de tool. Met het projectbureau kunnen
we bedrijven inspireren, laten zien hoe slim en innovatief
Midden-Brabant te werk gaat. Dit is erg goed voor het
imago van de maakindustrie. En daar is misschien wel juist
door nieuwe technologische mogelijkheden ook weer alle
ruimte voor ’