Table of Contents Table of Contents
Previous Page  70 / 140 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 70 / 140 Next Page
Page Background

70

TILBURG

IN BUSINESS

Er wordt al sinds 1884 bier gebrouwen op de abdij

Koningshoeven, onder de rook van Tilburg. Dat trappistenbier

draagt de naam La Trappe en staat bij liefhebbers bekend als

een bier om van te genieten. De brouwerij voert met trots het

Authentic Trappist Product-label. Daarvoor dient aan een

drietal voorwaarden te worden voldaan. Het bier moet binnen

de muren van een trappistenabdij te worden gemaakt, door of

onder toezicht van trappisten monniken én er moet een deel

van de opbrengst naar goede doelen gaan. De monniken zijn

anno 2017 nog altijd eigenaar van het merk La Trappe. Het

brouwproces verloopt daardoor authentiek en ambachtelijk. En

dat moet het blijven óók.

Ora et labora

‘Wij zijn méér dan alcohol’, stelt broeder Isaac, die vanuit

de monniken deel uitmaakt van de tweekoppige directie.

Verantwoord alcoholgebruik vormt naast kwaliteit een

speerpunt voor de zakelijke trappisten. ‘Wij leven van het werk

van onze handen’, legt de broeder uit. ‘Ora et labora – bid en

werk – is waar het hier om draait. En dan in een goede balans.

Onze core business is en blijft monnik zijn. De rest is daaraan

ondergeschikt.’ Spiritualiteit gaat binnen de muren van de

abdij dan ook hand in hand met zakelijkheid. Broeder Isaac

vervolgt: ‘Wij hebben de verantwoordelijkheid om de wereld

mooier achter te laten dan we hem gekregen hebben. Daarom

doen wij ook dingen die commercieel misschien minder

rendabel zijn, gewoon: omdat we erin geloven.’

Hij somt op wat er allemaal nog meer voor lekkers ontstaat op

de abdij. ‘We bakken brood. Voor onszelf, voor het gasthuis hier

op het terrein en voor het proeflokaal. We zijn ook een jam-

makerij gestart. Dat is een resocialisatieproject met cliënten

van Kentron. Die zijn hier fruit gaan verbouwen. En we zijn

een imkerij begonnen, met als voornaamste argument om de

bij te behouden.’ Ook chocolade – altijd fair trade – behoort

inmiddels tot het palet van de abdij. En niet te vergeten is

er de trappistenkaas, die sinds een jaar of twee in de eigen

kaasmakerij wordt bereid.

Monnikending

De gedachte achter de totstandkoming van die kaasmakerij is –

hoe kan het ook anders – bijzonder. ‘Wij hebben een groeiende

communiteit’, legt broeder Isaac uit. ‘Daar maken ook jongere

monniken deel van uit. Dat zijn individualisten, die hier

intreden. Om die novicen te leren samenwerken zijn we met de

kaasmakerij gestart. Dat is echt een monnikending. We wilden

gewoon mooie kazen maken.’ Die kazen worden nu echter ook

aan de man gebracht. ‘Als een redelijk exclusief product. We

maken alleen maar biologische kazen, met geitenmelk van

de boer op ons eigen land. Dat is authenticiteit. Het verhaal

moet kloppen.’ Van pakweg 4000 liter melk per week – de

helft geitenmelk, de helft koemelk – wordt zo’n 400 kilo kaas

gemaakt. ‘Vooral bierkazen en bepaalde kruidenkazen. We

willen wel iets onderscheidend doen. We zijn ook SKAL-

gecertificeerd’, klinkt het met gepaste trots. Die certificering