70
TILBURG
IN BUSINESS
Er wordt al sinds 1884 bier gebrouwen op de abdij
Koningshoeven, onder de rook van Tilburg. Dat trappistenbier
draagt de naam La Trappe en staat bij liefhebbers bekend als
een bier om van te genieten. De brouwerij voert met trots het
Authentic Trappist Product-label. Daarvoor dient aan een
drietal voorwaarden te worden voldaan. Het bier moet binnen
de muren van een trappistenabdij te worden gemaakt, door of
onder toezicht van trappisten monniken én er moet een deel
van de opbrengst naar goede doelen gaan. De monniken zijn
anno 2017 nog altijd eigenaar van het merk La Trappe. Het
brouwproces verloopt daardoor authentiek en ambachtelijk. En
dat moet het blijven óók.
Ora et labora
‘Wij zijn méér dan alcohol’, stelt broeder Isaac, die vanuit
de monniken deel uitmaakt van de tweekoppige directie.
Verantwoord alcoholgebruik vormt naast kwaliteit een
speerpunt voor de zakelijke trappisten. ‘Wij leven van het werk
van onze handen’, legt de broeder uit. ‘Ora et labora – bid en
werk – is waar het hier om draait. En dan in een goede balans.
Onze core business is en blijft monnik zijn. De rest is daaraan
ondergeschikt.’ Spiritualiteit gaat binnen de muren van de
abdij dan ook hand in hand met zakelijkheid. Broeder Isaac
vervolgt: ‘Wij hebben de verantwoordelijkheid om de wereld
mooier achter te laten dan we hem gekregen hebben. Daarom
doen wij ook dingen die commercieel misschien minder
rendabel zijn, gewoon: omdat we erin geloven.’
Hij somt op wat er allemaal nog meer voor lekkers ontstaat op
de abdij. ‘We bakken brood. Voor onszelf, voor het gasthuis hier
op het terrein en voor het proeflokaal. We zijn ook een jam-
makerij gestart. Dat is een resocialisatieproject met cliënten
van Kentron. Die zijn hier fruit gaan verbouwen. En we zijn
een imkerij begonnen, met als voornaamste argument om de
bij te behouden.’ Ook chocolade – altijd fair trade – behoort
inmiddels tot het palet van de abdij. En niet te vergeten is
er de trappistenkaas, die sinds een jaar of twee in de eigen
kaasmakerij wordt bereid.
Monnikending
De gedachte achter de totstandkoming van die kaasmakerij is –
hoe kan het ook anders – bijzonder. ‘Wij hebben een groeiende
communiteit’, legt broeder Isaac uit. ‘Daar maken ook jongere
monniken deel van uit. Dat zijn individualisten, die hier
intreden. Om die novicen te leren samenwerken zijn we met de
kaasmakerij gestart. Dat is echt een monnikending. We wilden
gewoon mooie kazen maken.’ Die kazen worden nu echter ook
aan de man gebracht. ‘Als een redelijk exclusief product. We
maken alleen maar biologische kazen, met geitenmelk van
de boer op ons eigen land. Dat is authenticiteit. Het verhaal
moet kloppen.’ Van pakweg 4000 liter melk per week – de
helft geitenmelk, de helft koemelk – wordt zo’n 400 kilo kaas
gemaakt. ‘Vooral bierkazen en bepaalde kruidenkazen. We
willen wel iets onderscheidend doen. We zijn ook SKAL-
gecertificeerd’, klinkt het met gepaste trots. Die certificering